Zasady które pomagają zrozumieć świat.

Dzieci potrzebują jasnych i przejrzystych zasad by, dzięki nim, móc bezpiecznie poruszać się w otaczającym świecie.

rules

Fot. Flicker.com

Zdarza się, że rodzice nie wprowadzają zasad lub nie są konsekwentni w ich przestrzeganiu. Wtedy często pojawiają się tzw. problemy wychowawcze. Dziecko nie wykonuje poleceń dorosłych, lekceważy powierzone mu obowiązki, wchodzi w konflikty z rodzicami i innymi dorosłymi. W takiej sytuacji, pomocnym narzędziem może być kontrakt zawarty między dorosłym (rodzicem, nauczycielem) a dzieckiem. Spisane i poświadczone podpisami zasady, mogą mieć większą moc sprawczą niż przekaz werbalny, na który dziecko już od dawna nie reaguje.

Niestety nie ma gwarancji, że nawet najlepszy kontrakt od razu zadziała. Na wszystko potrzeba czasu, a skuteczność tego sposoby zależy przede wszystkim od zaangażowania stron, ich motywacji i przede wszystkim konsekwencji. Kontrakt zanim zostanie spisany musi być dobrze przemyślany, żeby nie musiał być zmieniamy po podpisaniu, i żeby nie było możliwości dalszego naginania zasad przez dziecko.

Podstawowe zasady tworzenia kontraktu:

1. Pierwszym krokiem powinno być ustalenie i omówienie z dzieckiem nagród za wypełnianie obowiązków zawartych w kontrakcie oraz konsekwencji ich nieprzestrzegania.

2. Zasady muszą być jasne i krótkie np. „Po skończonej zabawie sprzątamy zabawki.”

3. Zasady powinny mieć pozytywny charakter np. zamiast „Nie krzyczymy” zasada brzmi „Mówimy cicho i spokojnie”

4. Kontrakt może zawierać maksymalnie 10 zasad. Więcej nikt nie zapamięta.

5. Zanim podpiszemy kontrakt należy upewnić się, że dziecko rozumie wszystkie zasady i zgada się by je stosować, w przeciwnym razie napracujemy się na darmo.

Nie można zapominać, że kontrakt nie dotyczy samego dziecka, ale całej rodziny. Jeżeli rodzice ustalą w kontrakcie zasadę „Mówimy cicho i spokojnie”, a nieustannie będą na siebie krzyczeć w obecności dziecka, zasada nigdy nie będzie naprawdę stosowana. To przede wszystkim my dorośli jesteśmy wzorem dla dzieci, i to nasze zachowanie najczęściej odzwierciedlają nasze dzieci.

Profile photo of Justyna Jędrzejewska

Justyna Jędrzejewska

Ukończyłam psychologie w Szkole Wyższej Psychologii Społecznej oraz studia podyplomowe z Psychologii klinicznej na Gdańskim Uniwersytecie Medycznym. Pracuje w szkole podstawowej, gdzie zajmuje się poradnictwem oraz wsparciem psychologicznym dla uczniów i ich rodzin. Prowadzę warsztaty twórczości oraz zajęcia psychoedukacyjne dla młodzieży. Interesuję się psychologią twórczości, terapią poznawczo-behawioralną oraz specyfiką zaburzeń posttraumatycznych. Podczas prowadzonych zajęć wykorzystuje najbardziej aktualną wiedzę dotyczącą technik uczenia się i zapamiętywania. Ukończyłam roczne szkolenie z Psychotraumatologii ogólnej w Fundacji Pomorskie Centrum Psychotraumatologii. Nieustannie uaktualnia swoją wiedzę na temat zaburzeń rozwoju dzieci i młodzieży, Autyzmy i zespołu Aspergera, ADHD, mutyzmu selektywnego, zaburzeń emocjonalnych, lękowych i nerwicowych uczestnicząc w szkoleniach i kursach. Jest pomysłodawcą i twórcą serwisu www.psychologszkolny.pl.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Może Cię zainteresować...