Zasady które pomagają zrozumieć świat.

| 14 sierpnia 2014 | 0 Komentarzy

Dzieci potrzebują jasnych i przejrzystych zasad by, dzięki nim, móc bezpiecznie poruszać się w otaczającym świecie.

Zdarza się, że rodzice nie wprowadzają zasad lub nie są konsekwentni w ich przestrzeganiu. Wtedy często pojawiają się tzw. problemy wychowawcze. Dziecko nie wykonuje poleceń dorosłych, lekceważy powierzone mu obowiązki, wchodzi w konflikty z rodzicami i innymi dorosłymi. W takiej sytuacji, pomocnym narzędziem może być kontrakt zawarty między dorosłym (rodzicem, nauczycielem) a dzieckiem. Spisane i poświadczone podpisami zasady, mogą mieć większą moc sprawczą niż przekaz werbalny, na który dziecko już od dawna nie reaguje.

rules

Fot. www.flickr.com

Niestety nie ma gwarancji, że nawet najlepszy kontrakt od razu zadziała. Na wszystko potrzeba czasu, a skuteczność tego sposoby zależy przede wszystkim od zaangażowania stron, ich motywacji i przede wszystkim konsekwencji. Kontrakt zanim zostanie spisany musi być dobrze przemyślany, żeby nie musiał być zmieniamy po podpisaniu, i żeby nie było możliwości dalszego naginania zasad przez dziecko.

Podstawowe zasady tworzenia kontraktu:

1. Pierwszym krokiem powinno być ustalenie i omówienie z dzieckiem nagród za wypełnianie obowiązków zawartych w kontrakcie oraz konsekwencji ich nieprzestrzegania.

2. Zasady muszą być jasne i krótkie np. „Po skończonej zabawie sprzątamy zabawki.”

3. Zasady powinny mieć pozytywny charakter np. zamiast „Nie krzyczymy” zasada brzmi „Mówimy cicho i spokojnie”

4. Kontrakt może zawierać maksymalnie 10 zasad. Więcej nikt nie zapamięta.

5. Zanim podpiszemy kontrakt należy upewnić się, że dziecko rozumie wszystkie zasady i zgada się by je stosować, w przeciwnym razie napracujemy się na darmo.

Nie można zapominać, że kontrakt nie dotyczy samego dziecka, ale całej rodziny. Jeżeli rodzice ustalą w kontrakcie zasadę „Mówimy cicho i spokojnie”, a nieustannie będą na siebie krzyczeć w obecności dziecka, zasada nigdy nie będzie naprawdę stosowana. To przede wszystkim my dorośli jesteśmy wzorem dla dzieci, i to nasze zachowanie najczęściej odzwierciedlają nasze dzieci.

Podziel się
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Kategoria: Pomoc, Strefa rodzica i wychowawcy

O Autorze ()

mgr Justyna Jędrzejewska Ukończyła psychologię w Szkole Wyższej Psychologii Społecznej. Pracuje w szkole podstawowej, gdzie zajmuje się poradnictwem i wsparciem psychologicznym dla uczniów i ich rodzin. Prowadzi warsztaty twórczości oraz zajęcia psychoedukacyjne dla młodzieży. Stale podnosi swoje kwalifikację przez uczestnictwo w szkoleniach, konferencjach i seminariach naukowych. Interesuję się psychologią twórczości, terapią poznawczo-behawioralną oraz specyfiką zaburzeń posttraumatycznych. Podczas prowadzonych przez siebie zajęć...

Dodaj Komentarz


− sześć = 2