Photo by Allen Taylor on Unsplash
Warsztaty,  Wychowanie,  Zawód Psycholog Szkolny

Przykładowe ćwiczenia na czas kwarantanny dla dzieci przedszkolnych

Przed kwarantanną większą część dnia, dzieci spędzały w przedszkolu lub w szkole. Teraz zagospodarowanie tego czasu leży na barkach rodziców. Dzieci szkolne mają w pewnym zakresie możliwość korzystania z lekcji przez Internet. Gorzej jest z przedszkolakami i dziećmi niepełnosprawnymi, które potrzebują bezpośredniego kontaktu.

Pracuję w przedszkolu specjalnym z dziećmi niepełnosprawnymi – z autyzmem, niepełnosprawnością intelektualną i innymi zaburzeniami rozwoju. Na co dzień moja praca polegała na zajęciach indywidualnych i grupowych oraz konsultacjach i rozmowach z rodzicami. Większość moich podopiecznych nie jest w stanie skorzystać z mojej terapii patrząc na mnie przez monitor, ponieważ wymagają często podpowiedzi manualnej.

Dlatego też problem pracy zdalnej rozwiązuję tak:

  1. skontaktowałam się z rodzicami moich podopiecznych przez email lub SMS
  2. przesłałam im w mailach i SMSach namiary jak mnie znaleźć na FB i Messengerze
  3. wysyłam im szczegółowe instrukcje i propozycje ćwiczeń lub zabaw jakie mogą robić w domu i pozostaję do ich dyspozycji jeśli mają pytania czy potrzebę przegadania jakiś spraw.

Materiały ,z których korzystam to przede wszystkim książki, których rodzice nie dostaną już w żadnej księgarni. Mój faworyt to „Ćwiczenia edukacyjne dla dzieci autystycznych” Autor: Eric Schopler, wyd. Gdańsk : Gdańskie Wydaw. Psychologiczne : Stowarzyszenie Pomocy Osobom Autystycznym.

Polecam jeśli pracujecie z dziećmi niepełnosprawnymi, albo po prostu z przedszkolakami. Znajdziecie w nich super opisy, niektóre trzeba nieco z modyfikować lub dopasować indywidualnie do dziecka, jak na przykład:

ZABAWA W ZASŁANIANIE

Cel Doskonalenie percepcji wzrokowej i pamięci. Znalezienie przedmiotu ukrytego pod jedną z trzech różnych filiżanek.
Pomoce Trzy różne filiżanki lub trzy jednakowe filiżanki, jadalne nagrody.
Opis ćwiczenia

Usiądź przy stole naprzeciw dziecka. W pierwszej części ćwiczenia użyj trzech różnych filiżanek, lub trzech różnych naczyń (na przykład, filiżanki, kubka i dzbanka). Ustaw przed dzieckiem filiżanki do góry dnem, powiedz „Popatrz” i poruszaj w polu jego widzenia kawałkiem jadalnej nagrody. Gdy upewnisz się, że dziecko obserwuje twoją rękę, schowaj nagrodę pod jednym z naczyń. Powiedz „Weź ciastko” i wskaż na naczynia, dając do zrozumienia dziecku, że ma szukać nagrody. Jeśli wygląda na zakłopotane, pomóż mu odwrócić właściwe naczynie. Okaż zadowolenie ze znalezienia nagrody i pozwól dziecku ją wziąć.

Gdy będzie już w stanie obserwować twoją rękę i znaleźć nagrodę pod jednym z trzech różnych naczyń, powtórz ćwiczenie używając trzech identycznych filiżanek.

Gdy opanuje umiejętność znajdowania nagrody pod właściwą filiżanką spośród trzech jednakowych, użyj tylko dwóch filiżanek, ale zmień ich położenie natychmiast po schowaniu nagrody pod jedną z nich.

Pamiętaj, aby za każdym razem upewnić się, że dziecko obserwuje twoją rękę, gdy ukrywasz nagrodę.

NAŚLADOWANIE DWUSTOPNIOWYCH DZIAŁAŃ

Cel

Poprawa koncentracji uwagi, naśladowanie działania innej osoby oraz zapamiętywanie sekwencji czynności. Naśladowanie we właściwej kolejności sekwencji dwóch prostych ruchów.

Pomoce Nie potrzeba
Opis ćwiczenia

Ćwiczenie wykonuje się w pomieszczeniu. Upewnij się, że dziecko zwraca na ciebie uwagę i wykonaj sekwencję dwóch prostych działań. Zwróć uwagę, czy dziecko jest w stanie wykonać każdy składnik ćwiczenia. Po zademonstrowaniu zadania pomóż dziecku wykonać sekwencję i nagrodź je. Następnie daj mu samodzielnie wykonać oba działania. Jeżeli wykonuje tylko jedną część sekwencji, albo myli kolejność czynności, pomóż mu ponownie wykonać sekwencję i nagrodź je.

Przykłady prostych sekwencji dwustopniowych:

  • Dotknij drzwi i przejdź dookoła stołu.
  • Zamknij drzwi i usiąć na wcześniej wskazanym krześle.
  • Zapukaj w stół, a następnie zapukaj do drzwi.
  • Zajmij miejsca na krześle, a następnie podejdź do drzwi.

Jestem psychologiem, na co dzień pracuje z dziećmi, młodzieżą i rodzicami. Prowadzę zajęcia psychoedukacyjne dla rodziców i dzieci.

2 komentarze

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *