Psycholog Szkolny

Wysoko wrażliwe dziecko w szkole. Wskazówki dla rodziców i pedagogów

Cechy wysoko wrażliwego dziecka wpływają na jego codzienne funkcjonowanie i zachowanie nie tylko w domu, ale również w szkole. Taki uczeń często mierzy się z wieloma trudnościami: przestymulowaniem, zmęczeniem, trudnościami w funkcjonowaniu w sytuacjach rywalizacji, w działaniu pod presją (szczególnie presją czasu) oraz trudnościami w nawiązaniu relacji społecznych. Ich delikatny system nerwowy przez wiele godzin dziennie zmuszony jest do funkcjonowania w hałasie, tłoku, pośpiechu, narażony na stres w wyniku zmiany pomieszczeń klasowych, nauczycieli i programów.

Niestety nauczyciele często nie mają czasu na wnikanie w problemy dzieci, rozmowy z nimi. Bywają bezradni wobec negatywnych wzorców zachowań przekazywanych przez rodziców, a przede wszystkim zmuszeni są by realizować, często przeładowany, program.

Natomiast niech to nie zwalnia nas z życzliwości, empatii i wrażliwości. Oto kilka wskazówek, jak możemy wspierać Wysoko Wrażliwe Dzieci w szkole:

  • poprzez akceptację i szanowanie zachowań wyglądających, jak np. “bujanie w obłokach”;
  • poprzez empatyczną komunikację;
  • poprzez pomoc w wyciszeniu się i pozwoleniu na przeżywanie emocji;
  • poprzez rozmowę na temat wrażliwości i zasobów dziecka.

Jestem studentką Psychologii na module zdrowie, psychoprofilaktyka i psychoterapia. Interesuję się Psychologią Wychowawczą i Rodziny oraz Psychoterapią. Współpracowałam w wolontariatach z dziećmi, młodzieżą z MOW oraz osobami w kryzysie bezdomności. Moim nadrzędnym celem jest psychoedukacja oraz popularyzacja wiedzy na temat uprzedzeń społecznych.

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *