Scenariusze

Zgadnij, o kogo chodzi

W czasie pandemii nasze kontakty z uczniami ograniczone są do oglądania ich na monitorach. Nie możemy prowadzić jak wcześniej warsztatów integracyjnych i grupowych. Sytuacja wymusza na nas tworzenie kart pracy i przygotowywanie zajęć w taki sposób by można było je przeprowadzić przez komunikatory.

Wpadłam na pomysł jak przerobić jedno z ćwiczeń integracyjnych, które lubiłam robić z młodzieżą podczas warsztatów pt. Zgadnij, o kogo chodzi.

Zabawa podczas warsztatów przebiegała tak:

Jedna z osób stawała plecami do pozostałych, a ktoś inny opisywał któregoś z uczestników grupy. Ważne było to, aby opis dawał pozytywny obraz tej osoby. W ciągu określonego czasu osoba stojąca tyłem musiała zgadnąć, o kogo chodzi. Kiedy zgadła wybierała następną osobę zgadującą. Pozwałam też na to żeby zgadujący zadawał pytania pomocnicze, na które można było odpowiadać tylko tak lub nie.

W zdalnej formie, gdy mamy do czynienia z grupą możemy przeprowadzić ją podobnie jak w opisie powyżej, ewentualnie poprosić o wyłączenie kamerek wszystkie osoby poza zgadująca i opowiadającą. 

W wersji zdalnej jeden na jeden, możemy przygotować zdjęcia lub rysunki postaci, które mają jakieś charakterystyczne cechy. Pokazać uczniowi jednocześnie kilka różnych postaci/osób wybrać jedną z nich, o której zaczniemy opowiadać i prosić ucznia o odgadnięcie, o której mówię. W następnej turze jak uczeń lub uczennica zgadnie, o kim mowa. Prosimy o wybranie jednej z postaci i opowiadanie o niej w taki sam sposób, wtedy to my zgadujemy, o kim mowa.

W ten sposób możemy ćwiczyć umiejętność dostrzegania cech charakterystycznych ich kategoryzowania. W przypadku osób niepełnoprawnych możemy ćwiczyć koncentrację na wspólnym polu uwagi. Doskonalić umiejętność opowiadania i rozpoznawania emocji, jeśli dodamy wizerunki postaci wyrażające emocje. Przy tym, też kładąc nacisk na pozytywy, uczymy ich dostrzegania.

Myślę, że taką zabawę można przeprowadzić na kilka różnych wariantów. Jeśli opis tego ćwiczenia Cię zainspirował, napisz o tym w komentarzu.


Jestem psychologiem, pracuję z dziećmi, młodzieżą i rodzicami. Od 2013 roku prowadzę stronę www.psychologszkolny.pl

Dodaj komentarz