
Specyfika konsultacji psychologicznych o charakterze terapeutycznym w pracy psychologa szkolnego.
Obszarami działań pomocowych wokół których skupia się praca psychologa szkolnego dotyczy diagnostyki psychologicznej, profilaktyki oraz poradnictwa i pomocy psychologicznej. Niniejszy artykuł został poświęcony trzeciej z wymienionych działalności a w szczególności konsultacjom psychologicznym o charakterze terapeutycznym.
Warto jednak dodać, iż pomimo, że pewne zadania są jednakowo wyznaczone psychologom we wszystkich szkołach przez MENiS, metody i techniki pracy psycholog dobiera odpowiednio do własnych predyspozycji, możliwości oraz specyfiki szkoły. W tym artykule opiszę jedno z zakresu działań psychologicznych, które sama wypracowałam, co nie oznacza jednak, że w każdej szkole psycholog pracuje tak samo lub podobnie.
Według rozporządzenia MENiS w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach jednym z obowiązków psychologa jest poradnictwo i pomoc psychologiczna. Zakres działań w tym obszarze odnosi się do:

- Pomocy w rozwiązywaniu sytuacji trudnych, kryzysów rozwojowych oraz trudności adaptacyjnych;
- Udzielania porad uczniom w rozwiązywaniu trudności w kontaktach rodzinnych, rówieśniczych i środowiskowych;
- Udzielania pomocy uczniom mającym trudności w nauce lub sprawiającym trudności wychowawcze;
- Minimalizowanie skutków zaburzeń rozwojowych, zapobieganie zaburzeniom zachowania oraz inicjowanie różnych form pomocy wychowawczej w środowisku szkolnym i pozaszkolnym ucznia;
- Działania ukierunkowane na wszechstronny rozwój na miarę indywidualnych możliwości dziecka (warsztaty, zajęcia terapeutyczne zajęcia psychoedukacyjne, terapia indywidualna);
- Terapia zaburzeń emocjonalno-motywacyjnych: redukcja niepokoju i lęku poprzez kształtowanie pozytywnego myślenia o sobie, wzbudzanie motywacji do osiągnięć i zdobywania wiedzy poprzez indywidualne zadania motywacyjne, uczenie sposobów wyrażania emocji, dostosowania emocji do bodźców i sytuacji;
- Indywidualne rozmowy z uczniami, rodzicami oraz z kadrą pedagogiczną szkoły;
- Wskazywanie osób i instytucji udzielających odpowiednich form pomocy;
- Konsultacje i doradztwo psychologiczne dla uczniów, rodziców, kadry pedagogicznej;
Prowadzenie konsultacji psychologicznych o charakterze terapeutycznym jest wiec integralną częścią oraz niezbędnym elementem szeroko rozumianej pomocy psychologicznej bez której zawód psychologa nie pełniłby swojej funkcji.
O zakwalifikowaniu ucznia do pomocy terapeutycznej decydują:
- zalecenia z opinii lub orzeczenia z PPP lub PZP;
- problemy wychowawcze, emocjonalne lub zachowania, przejawiające się w środowisku szkolnym lub rodzinnym dziecka, zgłaszane przez rodziców/opiekunów dziecka, wychowawców lub innych nauczycieli;
- obserwacje własne i decyzja psychologa;
Kryterium doboru uczniów stanowią trudności i problemy natury inter i intra psychicznej (odnoszące się do sfery psychicznej związanej z czynnikami indywidualnymi i społecznymi):
1. Trudności emocjonalne i zaburzenia zachowania u dzieci związane z :
- systemem rodzinnym dziecka (rozwody, przemoc, alkohol, niewydolność wychowawcza, ciężkie choroby, śmierć bliskiego członka rodziny, długie rozstanie z rodzicem np. z powodu wyjazdu do pracy za granicą, problemy materialne rodziny w tym utrata pracy jednego z rodziców, niedojrzałość emocjonalna rodzica/rodziców itp.)
- predyspozycjami osobowości (charakter, zaburzenia organiczne i psychiczne, dziedziczność, przeżycie traumy,)
- funkcjonowaniem społecznym (łamanie norm i zasad społecznych, nie umiejętność funkcjonowania w grupie, trudności w nawiązywaniu kontaktów społecznych, odrzucenie przez grupę)
2.Trudności wychowawcze i emocjonalne rodziców związane z :
- niekonsekwencją w egzekwowaniu zasad ,
- brakiem sojuszu i porozumienia pomiędzy rodzicami,
- brakiem trwałych i spójnych zasad społecznych oraz wartości moralnych,
- nieumiejętnością skutecznego nagradzania i karania,
- brakiem czasu poświęconego dzieciom,
- ignorowaniem sygnałów wysyłanych przez dzieci o pojawiających się problemach,
- niedojrzałością rodziców, zaburzeniami emocjonalnymi lub/oraz brakiem wsparcia we własnej rodzinie lub wśród innych bliskich,
- konfliktami wewnątrzrodzinnymi,
- trudnymi doświadczeniami z własnego dzieciństwa,
- samotnym wychowywaniem dzieci.
Konsultacje psychologiczne mają formę indywidualnych spotkań, gdzie poprzez rozmowę wspierającą, techniki arteterapeutyczne, gry, zabawy oraz dialog, wprowadza się dzieci w proces terapeutyczny. Oznacza to, że uczniowie w bezpiecznych warunkach, na ścisłe określonych przy pomocy kontraktu zasadach oraz w dostrojonej do indywidualnych potrzeb relacji z psychologiem, mogą czerpać z terapeutycznych (czyli leczących objawy) korzyści płynących ze spotkań.
Proces terapeutyczny składa się z różnych etapów. Jest zmienny i różnorodny w zależności od indywidualnych predyspozycji i uwarunkowań dziecka. Składa się na niego okres wstępnego wywiadu psychologicznego (dot. historii życia i rodziny widziany oczyma dziecka), okres adaptacji do terapii (budowanie zaufania, otwartości, poczucia bezpieczeństwa), okres zaangażowania (tworzy się silna wieź, zależność pomiędzy dzieckiem a psychologiem, niwelowanie destrukcyjnych wzorców zachowania, zastępowanie ich nowymi korzystnymi mechanizmami) oraz etap ostatni związany z zakończeniem terapii (przygotowanie do rozstania, nauka korzystania z nowego doświadczenia, nauka samodzielnego radzenia sobie z trudnościami i wyzwaniami świata zewnętrznego).
Powyżej przedstawiony został bardzo uogólniony i uproszczony obraz terapii. W rzeczywistości jest to bardzo długotrwały, złożony i oparty na wielu aspektach proces. Aby był jak najbardziej skuteczny muszą być spełnione pewne czynniki, mianowicie:
- wsparcie emocjonalne lub społeczne (w postaci zaangażowanych w terapię oraz pogłębiających swoją świadomość wychowawczą oraz autorefleksję rodziców/opiekunów; wsparcie wśród rówieśników i nauczycieli)
- sprzyjające środowisko zewnętrzne (odseparowanie od dysfunkcyjnego środowiska, odseparowanie od czynników traumatyzujących)
- stała i oparta na zaufaniu i poczuciu bezpieczeństwa, nieoceniająca lecz wspierająca relacja z psychologiem
- przestrzeganie zasad i norm założonych w kontakcie terapeutycznym między dzieckiem a psychologiem (zbiór zasad regulujących relację, aby nauczyć budować zdrowe granice)
Podsumowując, w pracy terapeutycznej wykorzystuję umiejętności i doświadczenie, które wciąż nabywam i rozwijam. Pracuję w nurcie psychodynamicznym (jedna ze szkół/kierunków psychoterapii), która pozwala mi również na kontakt z innymi specjalistami oraz stałą superwizję swojej pracy.
Techniki arteterapeutyczne które wykorzystuję w swojej pracy to: mandala, psychorysunek, bajka terapeutyczna, drama, lepienie z gliny i masy solnej, wykonywanie plac plastycznych różnorodną techniką, relaksacje z wykorzystaniem muzyki odprężającej, wizualizacje (ćwiczenia imaginacyjne), ćwiczenia oddechowe .W rzeczywistości może być to każdy rodzaj szeroko rozumianej aktywności wyrażonej poprzez techniki artystyczne, które:
- pobudzają wyobraźnię,
- rozwiją kreatywność,
- relaksują,
- wyciszają lub pobudzają dziecko,
- wzmacniają poczucie wartości i wiary we własne możliwości,
- oraz lub przede wszystkim dają olbrzymią przestrzeń na ekspresję emocji w konstruktywny sposób.
Bardzo często dzieci same mają mnóstwo zadziwiających i fascynujących pomysłów. Nieraz wystarczy kilka spotkań, na których aktywizuje się artterapeutycznie dziecko, aby ono samo inicjowało później własne pomysły.
Temat prowadzenia psychoterapii na teranie szkoły jest dość kontrowersyjny w środowisku psychologów i psychoterapeutów, ze względu na odmienne stanowiska zajmowane w tej sprawie. Warto zaznaczyć, iż istnieje różnica pomiędzy psychoterapią wglądową a konsultacjami psychologicznymi o charakterze terapeutycznym. Terapia o której mowa w niniejszym artykule, jest „łagodną” formą terapii nastawionej głównie na podtrzymanie i wsparcie dziecka, czemu służyć ma relacja z psychologiem.
Warto pamiętać, że dla wielu z dzieci jest to jedyna możliwość znalezienia bezpiecznego miejsca, w ich, czasami bardzo nieszczęśliwym i pełnym cierpienia życiu. Często jest formą azylu wolnego od oceny, krytyki, wymagań związanych z umiejętnościami czy sposobem bycia. Szkoła, mimo, iż z założenia powinna być miejscem sprzyjającym dziecku bardzo często jest również miejscem wysoce stresogennym, ze względu na szerokie spektrum problemów z jakimi musi się ono borykać. Pojawienie się, od niedawna, psychologów na terenie szkoły wniosło nową szansę dla wielu uczniów i rodziców/opiekunów, którzy nie zawsze mają możliwości życiowe i finansowe, aby korzystać z prywatnych gabinetów lub placówek państwowych. Psycholog szkolny jest stosunkowo nowym zawodem i niestety pewne obszary są jeszcze niedopracowane, utrudniające wykonywanie pewnych zadań (niekiedy same zadania są z założenia niemożliwe do spełnienia) lub po prostu wzajemnie się wykluczające. Jest to jednak odrębny temat, który poruszę w kolejnym artykule.
Serdecznie zapraszam do lektury.


One Comment
Ola Pietrzyca
Nie zgadzam się co treści umieszczonej w powyższym artykule. Ustawa nie zawiera opisu dotyczącego działań terapeutycznych. Więc na terenie szkoły psychoterapii się nie uprawia, nie ma możliwości zapewnić odpowiednich standardów i kryteriów, które musi ona gwarantować. Poza tym oświata w naborze na stanowisko nie wymaga dodatkowych kwalifikacji dotyczących dodatkowych szkoleń (najczęściej długie lata kursów psychoterapeutycznych, aby móc podejmować się psychoterapii). A psycholog po 5 latach studiów jedynie może diagnozować i mieć ogólna wiedzę dotyczący psychologii i psychopatologi zjawisk, nie potrafi zaś leczyć. Więc jedynie tylko przeambicjonowany psycholog zabiera się za robotę na której się nie zna i za którą mu nie płacą. Nie można w ogóle sugerować, że na terenie szkoły taka praca powinna się odbywać ze względu na okoliczności życiowe – to jedynie zwalnia z odpowiedzialności rodzica i wytwarza w nim błędne przekonanie, że szkoła „załatwi” wszystkie jego problemy, bez jego zaangażowania lub przy minimalnym nakładzie. Psycholog, psychoterapeuta pracujący w szkole.