Trudna diagnoza…
Nauczyciel nie musi wiedzieć jak leczyć ucznia, który padł ofiarą nadużyć, ale powinien umieć identyfikować, rozpoznawać ucznia, który stał się ofiarą molestowania i udzielić mu odpowiedniego wsparcia.
Niepokojące sygnały, które może wysyłać dziecko, to:
- problemy z koncentracją, słaba motywacja do nauki, wzmożona męczliwość,
- niska samoocena i wiara we własne możliwości,
- wybuchy złości, słaba kontrola impulsu, agresja słowna w stosunku do rówieśników i rodzeństwa, labilność emocjonalna, wikłanie się w konflikty z rówieśnikami,
- przyspieszone dojrzewanie,
- przykładanie dużej wagi do wyglądu,
- łamanie zasad i norm życia społecznego pomimo ich rozumienia,
- wysokie pobudzenie psychoruchowe,
- prowokowanie dorosłych do złości i odrzucenia
Specyficzność vs nie specyficzność objawów
Beisert (2004) w oparciu o wyniki badań Kendall-Tackett oraz Lwa-Starowicza zaproponowała następującą klasyfikację objawów wykorzystania seksualnego dziecka:
Specyficzne objawy somatyczne:
|
Niespecyficzne objawy somatyczne:
|
Zaburzenia zachowania:
|
Zaburzenia seksualne:
|
Fransec Sink na podstawie zdobytych doświadczeń w pracy z dziećmi, wobec których stosowano przemoc seksualną, ułożył cztero-poziomową klasyfikację objawów przemocy seksualnej:
I poziom – Bezpośrednia komunikacja Dziecko mówi o swoich przeżyciach, potrafi to pokazać na sobie; może to potwierdzać zauważalna cecha na ciele np. krwiak, zasinienie, plama nasienia |
II poziom – Komunikaty pośrednie Przeżywa lęk, napięcie, podejmuje zabawy o treści erotycznej, nietypowe reakcje na bodźce seksualne |
III poziom – Ostre urazowe objawy Cierpi na zaburzenia snu, moczenie nocne, zaburzenia łaknienia, płaczliwość,problemy szkolne |
IV poziom – Objawy stresu chronicznego (kumulującego się) Ma zaburzenia psychosomatyczne, depresję, izoluje się, podejmuje |
Dlaczego tak trudno dokonać diagnozy?
U nie których dzieci dominują objawy nie specyficzne (np. trudności szkolne, migreny, zachowanie agresywne itp.), które zniekształcają obraz diagnostyczny. Opracowania naukowe obfitują w klasyfikacje objawów, przyczyn oraz następstw nadużyć seksualnych jednak bardzo mało mówią o tym co z tym zrobić np. jakie techniki stosować być zoptymalizować leczenie bądź dokonywać najskuteczniejszej i zawsze uniwersalnej procedury rozpoznawania? Co w takim razie robić?
Rozpoznanie w kilku krokach
Krok 1.
Zauważenie sygnałów krzywdzenia dziecka:
Gdy docierają niepokojące sygnały konieczne jest ich wnikliwe sprawdzenie, ich źródłem może być:
-dziecko
-jego rodzic
-osoba z bliższej i dalszej rodziny
-osoba obca
Rozróżnienie źródeł z których pochodzą sygnały jest ważne, od tego zależny bowiem sposób ich weryfikacji. Konieczne jest ich wnikliwe sprawdzenie ponieważ ich zbagatelizowanie może narazić dziecko na dalsze krzywdzenie.
Krok 2.
Sprawdzenie sygnałów – zbierania informacji:
Rozmowa/wywiad z dzieckiem i osobami z otoczenia dziecka (sąsiedzi, inne dzieci, dalsza i bliższa rodzina)
- czy dziecko jest pozostawione bez opieki,
- czy jego rodzice są widywani w stanie nietrzeźwym,
- czy słychać awantury w jego mieszkaniu,
- czy sąsiedzi słyszą, jak dziecko krzyczy,
- czy dziecko jest widywane z obcymi mężczyznami,
Pracownicy szkoły/przedszkola:
Weryfikacja sygnałów na podstawie informacji pochodzących od innych pracowników szkoły, instytucji współpracujących ze szkołą oraz zawarte w dokumentacji
Psycholog szkolny – ma szczególną rolę może zbierać informacje i koordynować działania zmierzające do pomocy dziecku wewnątrz szkoły, może współpracować z innymi instytucjami i osobami np. kurator sadowy, pracownik społeczny, pracownik socjalny, terapeuta.
Nauczyciel w-fu, pielęgniarka szkolna, higienistka – mogli zauważyć ślady pobicia, niechęć do rozbierania się, oznaki bólu przy poruszaniu się itp.
Wychowawcy, nauczyciele – mogli zauważyć zaburzone zachowania dziecka, które mogą być efektem krzywdzenia,
Dokumentacja szkolna – nieobecności, oceny, adnotacje o zachowaniu ucznia
Krok 3.
Analiza zebranych informacji – diagnoza krzywdzenia dziecka:
Trzeba znaleźć odpowiedzi na pytania:
- Czy sygnały o krzywdzeniu dziecka zostały potwierdzone przez informacje z innych źródeł?
- Kto krzywdzi dziecko?
- W jaki sposób?
- Czy doszło do naruszenia prawa?
- W jaki sposób zostało zagrożone bezpieczeństwo (zdrowie, życie) rozwój dziecka?
- Kto może być sojusznikiem dziecka w rodzinie?
Nauczyciel w szkole, pedagog, psycholog, może rozpoznać molestowanie seksualne za pomocą :
1. metod projekcyjnych, np. rysunek rodziny;
2. obserwacji zachowania dziecka;
3. analizy wypowiedzi dziecka;
Krok 4.
Interdyscyplinarność :
Należy wziąć pod uwagę wielowymiarowość diagnozy – zespół różnych specjalistów (psycholog, pedagog, prawnik, lekarz, pracownik socjalny, psychiatra, nauczyciel, wychowawca)
Pewność, że doszło do nadużycia seksualnego, możemy mieć tylko wtedy gdy jesteśmy w stanie zaobserwować obecność objawów niespecyficznych i specyficznych lub gdy dziecko samo nam powie. Jednak zwykle pewności nie mamy, wtedy też czeka nas trudna rozmowa z dzieckiem.
Zobacz jak rozmawiać z dzieckiem wykorzystanym seksualnie.