Księgarnia

Diagnoza typów uczniów

Jestem pewna, że wielu z was zaczynało pracę w szkole w szkole od wertowania podręczników i Internetu w poszukiwaniu najbardziej użytecznych metod diagnostycznych. Też to przerobiłam, znalazłam kilka fajnych i trafnych metod kwestionariuszowych oraz projekcyjnych, zanim zrozumiałam, że to czego potrzebuje to nie diagnoza psychologiczna, tym bardziej nie kliniczna, a bardziej psychopedagogiczna i nie na użytek swój, a nauczycieli.

W szkole nie ma czasu, ani warunków na to by przeprowadzać badania czy diagnozy, a zwykle musimy szybko przekazać wskazania do pracy nauczycielom. Ciekawe narzędzie spełniające te oczekiwania proponuje pozycja wydawnictwa GWP pod tytułem „Diagnoza typów uczniów” autorstwa Roswitha Reibisch i Huberta Luszczynskiego. Autorzy są pedagogami i choć nie jest to jednoznacznie określone w książce, można sądzić, że z doświadczeniem w niemieckim systemie edukacyjnym. Nie ma to jednak znaczenia, bo jak pokazuje wiele przykładów z całego świata problemy systemów edukacyjnych wszędzie są podobne.

„Diagnoza typów uczniów” ma wiele zalet i jestem w stanie ją szczerze polecić jako narzędzie edukacyjne dla nauczycieli, ponieważ stanowi bardzo konkretne i obszerne narzędzie do poznania i scharakteryzowania klasy według jasnych kryteriów, zapewniając dodatkowo wskazówki do pracy.

Autorzy podzielili uczniów na 4 typy, wszystkie pozytywnie brzmiące i opisane w bardzo szczegółowy sposób z konkretnymi wskazówkami do pracy i wsparcia. Typ intelektualny, emocjonalny, działający i współpracujący opisane są pod względem swoich mocnych i słabych stron oraz scharakteryzowane ze względu na 7 cech, zachowania podczas uczenia się, strategii rozwiązywania problemów i niebezpieczeństw jednostronnej strategii uczenia.

Oprócz samej klasyfikacji i wskazówek do pracy dla nauczyciela, gotowych załączników do wykorzystania w diagnozie ucznia, pozycja ta posiada dodatki w postaci wskazówek do ustrukturyzowanej rozmowy wychowawcy z rodzicami ucznia, dzięki czemu może być bardzo pomocne w pracy młodego wychowawcy, czy początkującego nauczyciela.

Do tego wielkość (153 strony w formacie A5) jest bardzo poręczna, a cena niewygórowana.

Dodaj komentarz

cn_cookies_accepted()