Scenariusze

Gry które pomagają w pracy psychologa szkolnego

Praca psycholog w szkole zmusza do szukania tanich i atrakcyjnych narzędzi. Doskonałym sposobem na to by „przełamać pierwsze lody” w kontakcie z dzieckiem lub młodym człowiekiem i jednocześnie zdobyć interesujące nas informację jest zagrać z nim w grę. Dlatego też warto zaopatrzyć gabinet w kilka wartościowych gier, które pomagają w pracy i rozwijają umiejętności dzieci.

Oczywiście rodzaj gry i jej przeznaczenie zależy od wieku, poziomu rozwoju i problemu z jakim dziecko do nas przychodzi lub jest kierowane.

Ja zaopatrzyłam się i mogę polecić:

1. Odkrycia, poznać i zrozumieć siebie. Jest to gra planszowa stworzona przez doświadczoną terapeutkę Arvick Baghramian. Gra polega na rzucaniu kostką i przesuwaniu pionka po planszy z pytaniami i zadaniami. Do planszy dołączona jest talia kart z rysunkami na podstawie, których należy opowiedzieć historię lub skojarzenie. Gra jest doskonała by poznać dziecko i daje wiele możliwości wykorzystania w kontakcie indywidualnym, zajęciach w małej grupie, czy z rodziną. Gra dostępna tutaj.

2. Story Cubes. Fajna i bardzo prosta gra wykorzystująca wolne skojarzenia i wspomagająca rozwój mowy. Jeden zestaw składa się z 9 kostek do gry, a każda z kostek wyposażona jest w 6 symboli (np. tęcza, mostek, telefon, list itp.). Zadaniem graczy jest rzucanie dowolną liczbą kostek i układanie zdań lub historii inspirowanych wylosowanymi symbolami. Instrukcja poleca rozpoczynanie opowiadanie od słów „Dawno, dawno temu…” albo „Pewnego razu…”. Zobacz nową edycję gry tutaj.

3. Memo. Gra wspomagająca pamięć, koncentrację i spostrzegawczość. Mogą w nią z powodzeniem grać dwie osoby, a także grupa kilku osób i wtedy gra może nawet budzić większe emocję.

4. Bystre oczko. To też fajny zestaw dla dzieci młodszych, który można ciekawie wykorzystywać. Generalnie gra ma dwie opcję – pierwsza polega na odszukiwaniu przedmiotów przedstawionych na obrazkach wśród rozsypanych na planszy odpowiedników. Druga opcja to gra w Bingo za pomocą tych samych obrazków. Jednak mimo tych dwóch opcji materiały zawarte w grze można wykorzystywać do nauki kategoryzowania i czytania dzieci młodszych. Zestaw z propozycjami wykorzystania gry aż na 8 sposobów – zobacz na stronie.

5. Bierki, które można wykorzystać na wiele sposobów. Jeden, który lubię stosować najczęściej ze starszymi dziećmi np. w wieku gimnazjalnym zaczerpnęłam z książki „Zabawa w psychoterapii”. Gra polega na tym, że nadajemy kolorom bierek określone emocję np. czerwony – złość, niebieski – smutek, zielony – zazdrość, żółty – radość, wyciągając bierkę poza tym, że należy to zrobić ostrożnie, trzeba też opowiedzieć co sprzyja odczuwaniu emocji odpowiadającej kolorowi bierki.

6. Dobble to jedna z gier, po które najczęściej sięgam w swojej pracy. Lubię ją, ponieważ zasady są banalnie proste i jeśli wzrok moich podopiecznych działa w miarę prawidłowo to wszyscy gracze bez znaczenia na wiek i doświadczenie mają równe szanse na zwycięstwo. Dobble motywuje do utrzymania koncentracji uwagi i ćwiczy spostrzegawczość. Zabawa jest tak skonstruowana, że wiek graczy nie ma wpływu na ostateczny wynik rozgrywki, dlatego nadaje się do wykorzystania w zróżnicowanych wiekowo grupach. Mimo że cała zabawa polega jedynie na odszukiwaniu tych samych obrazków na okrągłych kartach, ponieważ rysunki te są różnej wielkości nie zawsze łatwo je znaleźć i wskazać przed innymi. Gra nagradza spostrzegawczość i szybkość reagowania, a najczęściej wygrywa ten kto jest najbardziej skoncentrowany i zaangażowany w zadanie.

To jest mój subiektywny ranking gier, które używam i mi się sprawdzają, podejrzewam, że godnych polecenia gier jest dużo więcej. Jeśli macie  jakieś swoje ulubione polecam dawać znać w komentarzach.

 

Jestem psychologiem, pracuję z dziećmi, młodzieżą i rodzicami. Od 2013 roku prowadzę stronę www.psychologszkolny.pl

4 komentarze

  • Marcin

    W Dooble (normalna wersje) z powodzeniem grają nasi synowie: trzylatek i czterolatek. Rozumieją zasady gry i się do nich stosują, choć z początku były kłótnie 🙂 W każdym razie ten próg od czwartej klasy jest zdecydowanie zawyżony 🙂
    Polecamy Supernogi Stonogi. Również testowany na naszych synach i aktualnie najczęściej grana gra. Dzieci szybko się uczą liczyć do czterech, a wydłużająca się w czasie gry stonoga daje im sporo satysfakcji.

  • Aleksandra

    Coraz częściej stosuję w swojej pracy grę: ,,Emocje. Nazywam. Rozumiem. Wyrażam.”
    Dzieci ją lubią i ja też, można w nią grać już we dwoje.
    Najlepiej stosować dla dzieci od klasy czwartej w górę.
    Zachęcam do spróbowania.

Dodaj komentarz

%d bloggers like this: