Jak pracować z dzieckiem z dysleksją.
Pamiętaj, że uczniowie z dysleksją to uczniowie wymagający, dlatego:
-
Powtarzaj! Powtarzaj! I jeszcze raz powtarzaj!
Pamiętaj, że dla dziecka z dysleksją przyswojenie zasad poprawnej pisowni czy umiejętności czytania to nie lada wyczyn i nie oczekuj wyników równych dzieciom wolnym od dysleksji. Nie trać cierpliwości i nagradzaj najmniejsze nawet sukcesy.
-
Stosuj różnorodne techniki
Ciężka praca szybko męczy, ale może być atrakcyjna, gdy jest różnorodna. Gdy widzisz że dana metoda nie przynosi efektów, lub dziecko się po prostu nudzi zmień ją. Stosuj krótkie ćwiczenia i często zmieniaj techniki.
-
Baw się razem ze swoimi uczniami
Dzieci najchętniej uczą się przez zabawę. Organizuj czas zajęć tak by móc się z dziećmi produktywnie pobawić.
-
Traktuj uczniów indywidualnie
Każda osoba z dysleksją jest inna! Ma inne tempo uczenia i inne możliwości. Różni się też pod względem nasilenia dysleksji.
-
Motywuj i pomagaj swoim uczniom skoncentrować się
Obserwuj poziom energii, jeśli widzisz zmęczenie lub znużenie stosuj przerwy, za wysiłek wyznaczaj nagrody.
-
Podkreślaj silne strony ucznia i na nich opieraj się w pracy
Odpowiednia diagnoza to podstawa! Sprawdzaj, na co stać danego ucznia i dostosuj ćwiczenia, zadania tak by wykorzystać jego silne strony i możliwości. Dopiero, gdy osiągnie postęp, wprowadzaj trudniejsze zadania by nie stracić motywacji ucznia.
-
Stosuj krótkie, jasne polecenia i wyjaśnienia
Niezrozumiałe polecenie może zepsuć całą pracę, zawsze upewnij się, że uczeń zrozumiał polecenie. Porażka zniechęca do pracy, unikaj poleceń, przez które uczniowie mogą źle wykonać zadanie.
-
Stwarzaj swoim uczniom okazję do tego, aby mogli uczyć się praktycznie, w działaniu
Proponuj kreatywne zadania np. scenki, tworzenie plakatów, angażuj ich do wspólnego tworzenia pomocy dydaktycznych, na których później będziecie mogli razem pracować.
-
Wymagaj od uczniów z dysleksją
Ale pamiętaj żeby te wymagania dostosowane były do ich możliwości i ograniczeń!
Najważniejsze: Zawsze głośno chwal, a błędy wytykaj po cichu.